دفتر مرکزی: مشهد، جاده آسیایی مشهد/قوچان، (بلوار پیامبر اعظم ،بین پیامبر اعظم 101 و103) روبروی چاهشک برج خنک کننده فایبرگلاس پیام سرما

کاهش مصرف آب برج خنک کننده

طبق گفته بسیاری از بزرگان، جنگ جهانی بعدی بر سر آب خواهد بود! تغییرات زیست محیطی شدید، گرم شدن زمین و کمبود بارش در اکثر نقاط جهان، مخصوصا خاورمیانه به یک مسئله مهم و خطرناک تبدیل شده است. این عوامل سبب شده است تا مدیران کارخانه‌ها در مصرف آب، نهایت صرفه جویی را انجام دهند. حتی اگر به مسائل محیط زیستی هم اهمیت ندهند، قیمت زیاد آب مصرفی کارخانه‌ها در وسایلی مثل برج‌های خنک کننده به قدری است که آن‌ها را مجبور به انجام این کارها می‌کند. در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های کاهش مصرف آب برج خنک کننده را برای شما شرح دهیم؛ تا هم به رفع معضل خشکسالی کشور کمک کنید، هم هزینه‌های خود را کاهش دهید. با ما همراه باشید.

اصولا برای کاهش مصرف آب کولینگ تاورها سه روش مرسوم وجود دارد که عبارتند از:

  1. کاهش پاشش آب به بیرون دستگاه یا کاهش ماندگی قطرات آب در هوا:

یکی از اشکال هدر رفت آب در برج‌های خنک کننده، پاشش آب درون برج به بیرون می‌باشد. این پاشش به دو دلیل بوجود می‌آید. دلیل اول آن برخورد آب به دیواره یا تشت زیرین برج و انحراف مسیر آن به سمت بیرون کولینگ تاور می‌باشد. دلیل دوم و اصلی این پاشش نیز جریان هوای ایجاد شده توسط فن داخل برج خنک کننده است که قطرات آب را با خود به بیرون دستگاه می‌ریزد.

برای جلوگیری از این نوع هدر رفت آب باید از قطره گیر و لوور مناسب در برج‌های خنک کننده استفاده کرد. قطره‌های منحرف شده و در حال خروج به لوور و قطره گیر‌های نصب شده در دستگاه گیر کرده و به داخل دستگاه باز می‌گردند. بنابراین برای کاهش مصرف آب لازم است تا در بازه‌های زمانی مناسب از صحت و سلامت قطره گیرها و لوور‌های دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

قطره گیر و لوور برج خنک کننده مکعبی
  1. کاهش میزان آب مصرفی در بخش زیرآب برج خنک کننده:

همانطور که می‌دانید اساس کار برج‌های خنک کننده، تبخیر آب می‌باشد. تبخیر آب نیز منجر به افزایش املاح و مواد اضافی در آب باقی مانده و آب ریخته شده در تشت زیرین برج می‌شود. آب جمع شده در تشت زیرین باید در وقت مناسب با آب تمیز و تازه جایگزین شود تا موجب خرابی و گرفتگی نشود. برای جلوگیری از این نوع هدر رفت آب در برج‌های خنک کننده، باید از آب بدون املاح یا آب با املاح کم استفاده کرد. یکی دیگر از اقدام‌های موثر در این بخش استفاده از رسوب گیر یا تصفیه آب در بخش ورودی آب جبرانی کولینگ تاور می‌باشد. (آب جبرانی همان آب جمع شده در تشت زیرین است.)

شاید بتوان گفت شایع‌ترین نوع و بیشترین میزان هدر رفت، همین هدر رفت زیرآب می‌باشد. پس تمام تلاش خود را برای بهبود این قسمت بکنید زیرا بیشترین کمک را به کاهش مصرف آب برج می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از آبی که از تشت زیرین جمع شده است برای مصارف دیگر کارخانه مثل شستشو توالت‌ها و فضای کارخانه استفاده کرد تا در این قسمت نیز در مصرف آب صرفه جویی کنید.

  1. کاهش تبخیر بیش از اندازه آب در کولینگ تاور:

آخرین نوع هدر رفت آب، تبخیر بیش از اندازه آب در برج‌های خنک کننده می‌باشد. این مسئله هنگامی بوجود می‌آید که برج خنک کننده، آبی با دمای پایین‌تر از آنچه که مورد نیاز است را به ما تحویل دهد. به عبارت دیگر یعنی ما کنترل، محاسبات و تنظیمات درستی نداشته‌ایم و توان کولینگ تاور را بیشتر از آنچه که مورد نیاز بوده است، تنظیم کرده‌ایم. در این مواقع برج خنک کننده برای خنک کردن بیشتر آب، مجبور به تبخیر آب بیشتری است و در نتیجه آب مصرفی آن بالاتر می‌رود. در حالی که آب مورد نیاز کارخانه می‌تواند دمای بالاتری نیز داشته باشد.

برای جلوگیری از این نوع هدر رفت باید از دستگاه‌های کنترل هوشمند استفاده کرد. این دستگاه‌ها، دمای ورودی و خروجی آب را کنترل کرده و با توجه به آن توان برج خنک کننده، فن‌های آن، میزان پاشش آب و … را نیز کنترل می‌کنند. در نتیجه جلوی تبخیر بیش از اندازه آب را گرفته و باعث کاهش مصرف آب می‌شوند.

برج خنک کننده مکعبی

کلام آخر: امیدواریم با بکارگیری این روش‌ها، مصرف آب برج‌های خنک کننده خود را پایین آورده تا هم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، هم به رفع مشکلات کم آبی کشور کمک کنید. در نهایت نیز اگر سوالی داشتید می‌توانید با ما در میان بگذارید تا کارشناسان تیم ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

به اشتراک بگذارید.