دفتر مرکزی: مشهد، جاده آسیایی مشهد/قوچان، (بلوار پیامبر اعظم ،بین پیامبر اعظم 101 و103) روبروی چاهشک برج خنک کننده فایبرگلاس پیام سرما

تفاوت برج خنک کننده با چیلر

برج­ های خنک کننده و چیلرها دو سیستم برودتی بسیار پرکاربرد در صنعت می­ باشند. وظیفه اصلی این دو سیستم خنک کردن مایع مورد استفاده در سیکل ­های کاری می ­باشد. به طور کلی می ­توان گفت برج­ های خنک کننده و چیلرها هدف مشابه و گاها عملکردی شبیه به یکدیگر دارند اما به طور قطع این دو دستگاه تفاوت­ های بسیار عمده ­ای دارند. برای بررسی بیشتر تفاوت­ برج ­های خنک کننده و چیلرها ادامه این مطلب را مطالعه بفرمایید.

ابتدا با تعریف این دو دستگاه صنعتی به طور خلاصه آشنا می­ شویم…

تعریف چیلر

چیلر به دستگاهی گفته می ­شود که دمای آب را بر اساس سیکل تبرید تراکمی یا جذبی، کاهش می‌دهد.

تعریف برج­ خنک کننده

برج خنک کننده به دستگاهی گفته می ­شود که دمای آب را بر اساس تماس بین آب و هوا و تبخیر آب، کاهش می­ دهد.

برج خنک کننده و چیلر

تفاوت­ برج­ های خنک کننده و چیلرها

  1. میزان کاهش دمای آب: اصلی ­ترین و مهم ­ترین تفاوت برج­ های خنک کننده و چیلرها موضوع میزان کاهش دمای آب یا سیال مورد استفاده می ­باشد. به طور کلی می­ توان گفت برج ­های خنک کننده یا کولینگ تاورها فقط می­ توانند دمای آب را تا نزدیک دمای هوای مرطوب محیط پایین بیاورند. مثلا در شهری مثل تهران که دمای مرطوب حدود 23 درجه سانتیگراد می­ باشد، دمای آب خروجی از کولینگ تاور نهایتا 26 درجه سانتیگراد می ­باشد. به طور کلی کارشناسان می­ گویند نباید از برج­های خنک کننده انتظار کاهشی بیش از 8 درجه سانتیگراد را داشت. نکته قابل توجه این است که آب ورودی به دستگاه نیز نباید بیش از حد داغ باشد. دمای آب داغ ورودی باید به حدی باشد که منجر به آسیب رسیدن به پکینگ ­ها نشود.

اما در چیلرها اوضاع فرق می­ کند. چیلرها بسته به نوع طراحی که دارند، می­ توانند دمای آب را حتی تا زیر 10 درجه سانتیگراد کاهش دهند. بنابراین در فصول گرم سال برج­های خنک کننده کارایی خیلی خوبی ندارند.

  1. کاربرد در صنایع: به دلیل تفاوت در میزان خنک کنندگی، برج ­های خنک کننده و چیلرها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. برج­ های خنک کننده اغلب در صنایع بزرگی مانند پالایشگاه ­ها، نیروگاه ­ها و کارخانجات بزرگ که نیاز به آبی با دمای بسیار پایین ندارند، کاربرد دارند.

چیلرها نیز در صنایعی مثل صابون­سازی، پلاستیک و … که نیاز به آبی با دمای بسیار پایین در سیکل خود دارند، به کار برده می ­شود.

  1. مصرف انرژی: به طور کلی و خلاصه می­ توان گفت چیلرها مصرف انرژی بیشتری نسبت به برج­های خنک کننده دارند. برج­ های خنک کننده تعدادی پمپ، فن و موتور جهت گردش منبع تغزیه و آب دارند که همه آن­ها نیاز به مصرف انرژی دارند؛ اما در مقابل مصرف انرژی کمپرسور، کندانسور و مبدل­ های حرارتی موجود در چیلرها، انرژی کمتری مصرف می­ کنند.
  2. قیمت: با یک بررسی اجمالی می­ توان متوجه شد که قیمت برج خنک کننده بسیار پایین ­تر از چیلر می­ باشد. بازه قیمتی کولینگ تاورها از رقمی حدود 20 میلیون تومان تا 150 میلیون تومان می­ باشد. این در حالی است که بازه قیمتی چیلرها از رقمی حدود 50 میلیون تومان شروع شده و گاها تا بیش از 1 میلیارد تومان نیز می ­رسد.
  3. تعمیرات: از لحاظ تعمیرات نیز تعمیر برج­ های خنک کننده بسیار راحت­ تر از تعمیر چیلرها می­ باشد.

حال سوالی که پیش می­آید این است که آیا این دو دستگاه فقط جداگانه به کار برده می­ شوند؟ آیا می­ توان از ترکیب برج­ های خنک کننده و چیلرها استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال­ها باید گفت که در شرایطی می­ توان از ترکیب این دو دستگاه با یکدیگر استفاده کرد. نام این دستگاه ترکیبی «برج خنک کننده چیلر» می­باشد که در ادامه توضیح مختصری از آن را ارائه می­ دهیم.

برج خنک کننده چیلر چیست؟

 اگر بخواهیم تعریف این دستگاه را به صورت خیلی ساده بیان کنیم باید بگوییم که؛ برج خنک کننده چیلر دستگاهی است که وظیفه دفع گرمای کندانسور چیلر را بر عهده دارد. همانطور که می ­دانید در چیلرها مبرد در سیکل تراکمی یا جذبی دچار افزایش دما و فشار می­گردد. سپس مبرد داغ وارد کندانسور شده و دمای آن توسط آب داخل کندانسور گرفته می­شود. حال دمای آب داغ شده در کندانسور توسط برج خنک کننده دفع می‌­شود.

نکته قابل توجه و مهم در مورد برج خنک کننده چیلر این است که نمی ­توان از هر چیلری در این ترکیب استفاده کرد. بلکه فقط چیلرهایی با سیستم کندانسور آبی و سیکل آبی یا اصطلاحا چیلرهای آب خنک این قابلیت را دارند.

به اشتراک بگذارید.