دفتر مرکزی: مشهد، جاده آسیایی مشهد/قوچان، (بلوار پیامبر اعظم ،بین پیامبر اعظم 101 و103) روبروی چاهشک برج خنک کننده فایبرگلاس پیام سرما

نازل های برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده

در برج های خنک کننده مکعبی وظیفه پاشش آب داغ ورودی به برج، برروی المانهای خنک کننده(پکینگ) بر عهده نازل های آب پاش میباشد.

تعداد و نوع نازلی که در برج ها بکار میرود به ابعاد برج بستگی دارد برای انتخاب نازل برج خنک کننده باید مطمئن شویم که آب داغ بر روی تمامی سطح پکینگ ها بصورت یکنواخت پاشش شود در صورتی که فضایی خالی بماند هوای ورودی به برج خنک کننده از آنجا خارج میشود و تماس هوا با آب کمتری صورت میگیرد وراندمان برج پایین می آید.

نازل های برج خنک کننده در انواع و سایزهای مختلف طراحی و ساخته میشود که در ادامه به این موضوع میپردازیم.

انواع نازل برج خنک کننده

همانطور که در مقاله های دیگر خوانده اید برج های خنک کننده با تبخیر آب داغ گرمای آب را میگیرد به همین دلیل به آنها دستگاه های تبخیری گفته میشود و برای توزیع آب برروی سطوح انواع مختلفی از نازل برج خنک کننده طراحی و ساخته شده است.

دسته بندی نازل های برج خنک کننده بر اساس نوع پاشش

  1. مربع پاش 
  2. دایره پاش

انتخاب نوع پاشش نازل های برج خنک کننده به تناژ شکل ظاهری و ابعاد برج خنک کننده بستگی دارد.

انواع نازل برج خنک کننده

دلایل مهم بودن توزیع یکنواخت آب

یکی از مهمترین دلایل این میباشد که اگر تمامی سطوح پکینگ به صورت کامل خیس نشود به دلیل فشارف هوا از قسمت خشک خارج شده و عملکرد کولینگ تاور تضعیف میشود وراندمان برج پایین می آید.یکی دیگر از دلایلی کهمهم میباشد این است که با خیس و خشک شدن، پکینگ های برج خنک کننده رسوب گرفته و راه تبادل حرارت مسدود میگردد.

نکته:هر چه افشانک ها قطرات ریزتری تولید کنند عملیات تبخیر بهتر صورت میگیرد

در مدل دایره پاش به دلیل هم پوشانی نداشتن نازل ها بعضا پاشش آب به صورت کامل و یکنواخت صورت نمیگرفت.

جنس نازل برج خنک کننده

نازل ها عموما از جنس ABS, PP و گاهی اوقات فلزی ساخته میشوند، نازل های فلزی به دلیل مقرون به صرفه نبودن و خوردگی کمتری استفاده را دارند

انواع نازل های برج خنک کننده بر اساس شکل ظاهری

نازل مربع پاش: این نوع نازل یکی از پر کاربردترین انواع نازل برج خنک کننده میباشد که در سایزهای مختلف از یک اینچ تا سه اینچ طراحی و ساخته میشود، جنس این نوع از افشانک ها از ABS میباشد و فشار آب پس از گذر از قسمت اریفیس تغییر میکند و به صورت پاشش به سمت بیرون میرود،در درون این نازل یک قطعه پروانه ای شکل وجود دارد که توربو لاتور نام دارد و باعث چرخش آب در نازل میشود.

نازل حلزونی: یکی از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین نازل های برج خنک کننده نازل حلزونی میباشد که در دو سایز 1/2 و 3/4 طراحی وساخته شده است.این نوع نازل با توجه به فاصله آن تا پکینگ های سطوح تبخیر دایره ای به قطر 50 cm را پوشش میدهد و معمولا در شرایطی بکار میرود که فاصله نازل تا پکینگ ها کم باشد و با تعداد بالا استفاده میشود که هم پوشانی لازم را دارا باشد.

نازل های حلزونی رزوه داخل هستند و برای هر یک نازل، انشعاباتی از لوله اصلی گرفته شده و به ابتدای لوله فرعی وصل میشوند.

نازل حلزونی و نازل اکو اسپری

نازل اکو اسپری: یکی از جدیدترین نازل ها و پرکاربرد ترینها نازل اکو اسپری میباشد که در برج های خنک کننده 20 تن تبرید بکار گرفته میشود و موارد دیگر استفاده آن برج های خنک کننده بزرگ میباشد میزان پخش آب بالایی به قطر 1 متر دارد و به وسیله کمربند پلی اتیلن به لوله اصلی متصل می شود، آب به صورت افقی به یک صفحه برخورد میکند و پاشش انجام میشود.

نازل فانوسی: نازل فانوسی یکی دیگر از نازل های برج خنک کننده میباشد که با نام های محوری و ثقلی نیز شناخته میشود و از جنس ppساخته شده که در صورت رسوبگیری ،با اسید شستوشو میشود.

پاشش این نازل به صورت 3 مرحله ای میباشد و به صورت رزوه بیرونی است و برای برج هایی استفاده میشود که فشار آب بالایی ندارند و پخش آب دایره ای شکل دارند.

نازل فانوسی

به اشتراک بگذارید.