دفتر مرکزی: مشهد، جاده آسیایی مشهد/قوچان، (بلوار پیامبر اعظم ،بین پیامبر اعظم 101 و103) روبروی چاهشک برج خنک کننده فایبرگلاس پیام سرما

سیستم vrf چیست؟ بررسی معایب ومزایا سیستم vrf

سیستم vrf

کلمه vrf مخفف عبارت variable refrigerant flow به معنی جریان متغییر مبرد می باشد که مناسب برای ساختمان های اداری ،مسکونی و تجاری است.

اولین تولید کننده سیستم های vrf شرکت ژاپنی (daikin) در سال 1982 بوده و تمامی این سیستم ها با برندهای مختلف وارداتی می باشد و فقط در ایران مونتاژ می شود ما قصد داریم در این مقاله سیستم vrf را مورد بررسی قرار دهیم تا آشنایی بیشتری با این دستگاه پیدا کنیم.

ساختار سیستم vrf

این سیستم دارای دو قسمت خارجی و داخلی میباشد که در قسمت خارجی سیستم vrf(که به آن کندانسینگ یونیت نیز گفته می شود)از کمپرسور ، کندانسور ،فن ،شیرانبساط الکترونیکی ،سیستم کنترول الکترونیکی و …استفاده می شود و درمحیط باز پشت بام ساختمان قرار می گیرد.

انواع و اجزای یونیت های داخلی سیستم vrf

یونیت های داخلی عبارتند از سقفی،دیواری و زمینی و اجزای تشکیل دهنده آنها عبارتند از اواپراتور و فن

یونیت های خارجی و داخلی سیستم vrf

نحوه عملکرد سیستم vrf

در سیستم های vrf مایع مبرد از یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت) به انشعابات مختلفی تقسیم بندی و راهی یونیت داخلی شده و بعد از عبور از شیر انبساط ،وارد مبدل های سرمایشی می شود و از طرف دیگر ،هوای ورودی از مبدل های سرمایشی عبور کرده و با کاهش دمای هوای ورودی هوایی مطبوع و خنک وارد فضای ساختمان می گردد.

در سیستم vrf به دلیل استفاده از کمپرسور های دیجیتال یا کمپرسور های اسکرال اینورتردار ،نرخ جریان مبرد و امکان کنترل جداگانه دما در هر اتاق وجود دارد.

گرمایش سیستم vrf 

یکی دیگر از مزایای این سیستم با توجه به سیکل جداگانه ای که وجود دارد ،امکان استفاده همزمان سرمایش و گرمایش می باشد

گرمایش این دستگاه به دو روش انجام می شود

  1. سیستم vrf دو لوله ای یا هیت پمپ(heat pump)
  2. سیستم vrf سه لوله ای یا بازیابی حرارت(heat recovery)

 در روش اول امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها وجود دارد ولی نه بطور همزمان

در فصول گرم سال ؛هنگام سرمایش مبدل های یونیت داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط به عنوان اواپراتور عمل می کند و در فصول سرما با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور به عنوان یک کندانسور عمل کرده و هوای گرم وارد فضا می شود.

 ولی در روش دوم که به سیستم سه لوله ای معروف است امکان گرمایش و سرمایش همزمان وجود دارد و عملکرد آن به این صورت است که در یونیت های سرمایشی ،مسیر رفت خط مایع و برگشت خط مکش باز شده و کویل یونیت به عنوان یک اواپراتور عمل میکند و در یونیت گرمایشی، مسیر رفت خط دمش و برگشت خط مایع باز شده و کویل یونیت به عنوان کندانسور عمل می کند.

سیستم های تهویه مطبوع vrf نسبت به سیستم های برودتی دیگر مصرف انرژی کمتری دارد و راندمان بیشتری دارد

مزایای سیستم vrf 

  1. امکان کنترل دمای هر اتاق به صورت جداگانه متناسب و کاربری و نیاز افراد ساکت در اتاق
  2. امکان استفاده سرمایش و گرمایش همزمان
  3. مصرف انرژی پایین
  4. امکان متصل شدن به بیش از یک یونیت داخلی

معایب سیستم vrf

  1. به دلیل اینکه سیستم vrf از برق استفاده می کند و در روزهای سرد جوابگوی گرمایش ساختمان نیست بهتر است از سیستم های گرمایشی گاز سوز استفاده شود.
  2. امکان استفاده از این سیستم در ساختمان های با ارتفاعبالا وجود ندارد.
  3. احتمال بالای نشتی مبرد که علاوه بر آسیب های زیست محیطی و به خطر افتادن سلامتی افراد،هزینه های بالایی برای راه اندازی مجدد باید پرداخت و سیستم vrf را مجددا شاژنمود.

به اشتراک بگذارید.